Selecteer een pagina

Stress. Ik zou bijna willen vragen wie er geen last van heeft. Er zijn zoveel dingen die onze aandacht vragen: telefoontjes, een niet zo tevreden klant, technologie die niet naar behoren werkt, administratie, en oja, die ene mail die nog steeds niet beantwoord is. Niet alleen een ondernemer, maar iedereen met welk beroep dan ook, presteert niet op zijn best als hij te lang gestrest is. En dat is precies wat we niet kunnen gebruiken. Tijd om daar ogen over te openen en er wat praktische tips op los te laten.

Stress wordt veelal met negatieve effecten geassocieerd. Denk aan het gejaagde gevoel dat je vast wel kent, het afsnauwen van je partner of de vervelende hoofdpijn die het kan veroorzaken. Toch is het een fabel dat stress persé slecht is. Sterker nog: de stresshormonen cortisol en adrenaline zorgen ervoor dat jij in de superproductieve ‘doe-modus’ raakt. Je bent scherp en kunt goed presteren. Stress heeft dus ook voordelen. Het wordt echter een ander verhaal als stress te lang aanhoudt. Door de aanhoudende hoge afscheiding van de stresshormonen, wordt het lastiger om uit je alertheid te raken. Je kunt dit onder andere merken aan wanneer je sneller geïrriteerd raakt, moe opstaat en spanningshoofdpijn hebt. Gun je je lichaam en geest geen rust, dan kan dit uiteindelijk zorgen voor oververmoeidheid of zelfs een burn-out. Als ondernemer is dit extra lastig. Daarom lees je in deze blog 5 tips over hoe je met stress om kunt gaan.

 

Ontspan!

Je leest een blog over hoe je stress de baas kunt worden. ”Lekker voor de hand liggend, dat je met ontspanning aan komt zetten”, denk je misschien. Maar wanneer was de laatste keer dat jij écht ontspannen was? Kun je het jezelf nog wel herinneren? Ik zal eerlijk zijn: tot voor kort kon ik het in ieder geval niet. Wanhopig ben ik op zoek geweest naar manieren om te ontspannen: wandelen, mediteren, lezen, in bad gaan; ik heb het allemaal geprobeerd. Maar waar ik achter ben gekomen, is dat wanneer je jezelf er niet toe zet, zelfs de meest relaxte massage nog niet voor ontspanning kan zorgen. Kies daarom voor dit moment. Wees je bewust van de dingen die je nu, op dit moment, voelt. Is je hoofd wat leger? Maak je agenda dan de rest van de dag vrij, mediteer een half uur, ga een flink stuk wandelen, geniet van een floatsessie, ga zwemmen of wat dan ook, maar doe in ieder geval datgene wat ervoor zorgt dat jij in dit moment blijft. Alleen op die manier kun je ontspannen.

 

Accepteer dat je niet altijd productief kunt zijn

Het is dinsdagochtend 7.15. Het onvergetelijke deuntje van mijn wekker speelt zich op het nachtkastje naast me af. Goed gemutst stap ik mijn bed uit, klaar om aan mijn ochtendritueel te beginnen. Na een stevig ontbijt neem ik met een bak koffie plaats voor mijn laptop. Het belooft een productieve dag te worden.

Vier uur later staat mijn gezicht op onweer en mijn hoofd op ontploffen. De afgelopen uren werden weggevreten, zo lijkt het. Door een kapotte laptop, een wederom gebarsten telefoonscherm en een verzekeringsaanvraag die niet naar behoren verloopt, ben ik alleen maar bezig geweest met regelen. Soms kan ik dat aan, maar vandaag niet. Ik voel me leeg, gestrest en enorm onproductief. Wat een rotdag!

Of je nu ondernemer bent of niet, iedereen heeft wel eens een rotdag. En deze dagen, die onproductief voelen, kunnen zorgen voor stress. Stress komt namelijk mede voort uit situaties die niet gaan zoals je van tevoren had verwacht. Natuurlijk wil je van iedere dag een topdag maken. Maar wanneer jij je erop instelt dat een dag ook minder fijn kan zijn, ben jij de stress voor. Accepteer dat niet productief zijn bij het leven hoort. Wordt niet boos op jezelf als dingen niet lukken, maar wees vandaag extra lief. Dan komt óók die rotdag wel weer goed.

Maak jezelf los van je inbox

Ben jij jezelf ervan bewust in welke absurde mate wij onze werkdag laten bepalen door onze inbox? Komisch dat we hierin trappen eigenlijk, want veel ondernemers zijn juist begonnen vanuit het persoonlijke motief meer vrijheid te willen. In theorie is de oplossing simpel: check gewoon niet continu je e-mail. De praktijk is wat weerbarstiger. Je hebt ten eerste te maken met klanten en stakeholders die, bewust of onbewust, verwachten dat je zo snel mogelijk reageert. Daar is niks geks aan: ze zijn er gewoonweg aan gewend geraakt dat jij snel reageert. Het is dus jouw taak om deze verwachting te managen. Dat kun je doen door letterlijk aan ontvangers te vertellen dat je vanaf nu minder snel reageert. Een betere optie is om gebruik te maken van hetzelfde principe als hoe jij hierin terecht bent gekomen: zorg dat je afbouwt en minder snel reageert. Stel voor jezelf een e-mailbeleid op, waarin je bijvoorbeeld maximaal twee keer per dag je e-mail checkt. In die ‘checktijd’ geef je jezelf 10 minuten om te reageren. Schakel daarnaast notificaties, pop-ups en andere stoorzenders uit. Zo kun jij je focussen op het toevoegen van daadwerkelijke waarde voor jouw klanten.

 

Leeg je werkgeheugen

Een tijdje geleden verscheen er een melding op mijn laptopscherm: “Uw Dropbox opslag is vol”. Het irriteerde me. Net alsof ik erop zit te wachten om al die vakantiefoto’s en oude documenten door te spitten. Naast dat ik me ergerde, zette het me ook aan het denken over mijn eigen functioneren. Mijn hoofd geeft deze melding namelijk ook wel eens. Als ik merk dat ik overprikkeld ben en zelfs de kleinste tegenslag me overstuur maakt, weet ik dat ik eigenlijk al te ver ben gegaan. Wanneer ik dan niet stop, komen er meer ‘pop-ups’ bij: hoofdpijn, geen informatie meer op kunnen nemen, misselijkheid en ga zo maar door. Dat wil ik niet. Krijg ik een pop-up van mijn eigen werkgeheugen, dan neem ik die dus uiterst serieus en stop ik onmiddellijk.

Ben jij iemand die dan toch nog even doorgaat en vervolgens de rest van de week op de blaren moet zitten? Dan is dit een aanrader voor jou: hou je vast aan het feit dat niemand zit te wachten op afgeraffeld werk of iemand die er nauwelijks met zijn hoofd bij is. Stop gewoon en gun je hersenen de ruimte om even bij te komen. Daar hebben we allemaal meer aan.

Verwacht niet dat vakantie je reddingsmiddel is

Ten slotte nog een bonustip. Onlangs las ik een uitgebreid artikel over vakantiestress. Een gek begrip eigenlijk, ‘vakantiestress’, want vakantie zou juist geen stress op moeten leveren. Zoals beschreven in het artikel, blijkt het tegendeel waar: de dagen voordat we op vakantie gaan, werken we onszelf over de kop. Last-minute worden er dingen geregeld en koffers ingepakt. Eenmaal op de bestemming willen we alles zien wat de omgeving te bieden heeft en forceren we onszelf overdreven om te genieten; dit is waar we zo’n lange tijd naar hebben uitgekeken. Gehaast gaan we de dagen door en de tijd vliegt zonder enige vorm van rust voorbij. Vind je het gek dat we teleurgesteld zijn als we ontdekken dat we totaal niet ontspannen terugkomen van onze vakanties? We hadden zo gehoopt dat deze vakantie alle stress als sneeuw voor de zon zou laten verdwijnen!

De tips: neem minimaal drie weken ononderbroken vrij, ga niet gelijk de eerste dag overhaast weg, laat laptops en werktelefoons alsjeblieft thuis (en informeer klanten dat je deze periode niet beschikbaar bent) en kies bewust voor rustdagen tijdens je vakantie. Maar de beste tip moet nog komen: ga er niet vanuit dat vakantie alle stress die jij jezelf hebt bezorgd, laat verdwijnen. Op die manier kun je je vakantiedagen benutten voor datgene waar het voor bedoeld is: nieuwe indrukken, genieten en ontspanning.

Hoe zorg jij ervoor dat je stress de baas bent?